ملاحظات كلي در كنترل استرس هاي شغلي
مديران ضمن درك علل عمده استرس هاي كار ( احساس بي ياوري و نامطمئن بودن ) لازم است كه كارمندان را براي تصميم گيري در حيطه كار خود تقويت نمايند، به آنها در انجام صحيح وظايف اعتماد كرده و اجازه درك موقعيت خودشان را بدهند. رعايت موارد ذيل در كاهش استرس هاي عمده كاركنان مؤثر مي باشد :
1- در جهت افزايش عزت نفس كاركنان اقدامات عملي انجام دهيد .
2- به آنها اجازه دهيد كه بدانند داراي ارزش هستند .
3- وظايف آنها را به منظور اجتناب از حالت دل مردگي ، كاهش بهره وري استرس جذاب و متنوع نمائيد و همين گونه به تنوع محيط كاري توجه نمائيد .
4- برنامه هاي كاري قابل انعطاف طرح ريزي نمائيد .
5- مديريت مشاركتي را ارتقاء دهيد .
6- از پاداش هاي حين كار استفاده كنيد .
7- اساس يك تيم كاري و منسجم را پايه ريزي نمائيد .
8- در برنامه هاي توسعه و گسترش توانايي هاي پرسنل مشاركت فعال نمائيد .
9- پرسنل را با نحوه پرداخت، ميزان مزايا و ارتقاء شغلي آشنا كنيد .
10- كارمندان زير دست را تحت حمايت اجتماعي قرار دهيد.
كاركنان به مظور مقابله و كنترل بيشتر استرس لازم است :
* استرس را بر اساس ادراك چيزهايي كه تهديد كننده هستند شناسايي كرده و درك نمايند كه قدرت تغيير اين ادراك را دارند .
* به شغل به عنوان يك ماموريت نگاه كرده وتعهد و اعتقاد به كار را گسترش دهند.
* مهارتهاي شغلي اضافي را گسترش دهد مانند كتاب خواندن، شركت در سمينارها ، دوره هاي ضمن خدمت را طي نمودن .كارمند هر چه در شغل شايسته تر گردد احساس كنترل بيشتري بر آن خواهد نمود.
* از كمال گرايي اجتناب نموده و براي عمل به بهترين شكل در حد توان اقدام نمايد.
چنانچه استرس ادامه يابد و با روش مناسبي كنترل نگردد باعث ايجاد وضعيتي مي گردد كه تحت عنوان سندرم فرسودگي رواني مطرح مي شود . اين سندرم در طي دو مرحله اوليه و نهايي اتفاق مي افتد و باعث ايجاد مشكلاتي در سطوح عملكرد شغلي ، وضعيت طبي ، مشكلات رفتاري ، مصرف مواد وخطاهاي شناختي مي گردد.[1]
پی نوشت :
1.سايت دانشگاه علوم پزشکی مشهد
نظرات شما عزیزان:
موضوعات مرتبط: مطالب کوتاه علمي ، ،
برچسبها: